Історія націоналізації ПАТ КБ «Приватбанк»: 2 місяці ключових подій та результатів

Автор: | 13.02.2017

Націоналізація ПАТ КБ «Приватбанк», рішення щодо якої було прийнято 18 грудня 2016 року для більшості населення України стала основною новиною кінця року.

Чутки та розмови щодо переходу Приватбанку до державної власності розповсюджувалися протягом досить тривалого часу, однак офіційні заяви як з боку представників влади або НБУ, так і з боку самого банку були відсутні аж до зазначеної вище дати.

Однак незважаючи на відсутність офіційних заяв, націоналізація ПАТ КБ «Приватбанк» є закономірною подією. Так, можливість переходу до державної власності системно важливих банків була прописана ще у меморандумі МВФ, де описується можливий сценарій порятунку державою «системно важливого банку» [‎1, с. 14].

Оскільки в Україні за даними НБУ є лише три системно важливі банки і два  з них знаходяться у державній власності (ПАТ «Ощадбанк» та ПАТ «Укрексімбанк») [‎1], то стає зрозумілим, про яку саме банківську установу йде мова. Лише один з трьох системно важливих банків в Україні знаходився у приватній власності та міг бути націоналізований. Таким банком був ПАТ КБ «Приватбанк».

Питання щодо можливої націоналізації банків прописані у статті 13 зазначеного вище Меморандуму [‎1]. Так, у пункті «а» зазначено, що НБУ розробить звіт щодо обґрунтування потреб у капіталі для системно важливих банків. У Меморандумі України з МВФ передбачено загальну суму фінансової підтримки державою банківської системи в 166 млрд грн в разі, якщо буде потрібно націоналізувати системний банк або збільшити підтримку держбанків або ФГВФО.

У пункті «b» прописано механізм націоналізації, зокрема, по-перше, залучення міжнародно визнаної компанії для управління та перетворення банку у привабливий комерційний продукт. По-друге, щодо розробки та публікації не пізніше 90 днів після входження Міністерства фінансів України у банк «Меморандуму про порозуміння».

У пункті «с» та «d» визначено механізм стягнення з банку кредитів колишніх власників на користь держави, а також до капіталізацію банківської установи за рахунок цінних паперів Уряду.

Описаний вище порядок дій у випадку націоналізації системно важливого банку було на практиці реалізовано на прикладі аналізованого ПАТ КБ «Приватбанк». Так, спочатку треба було прописати цей механізм та залучитися підтримкою міжнародних фінансових організацій, зокрема МФВ. Далі, в разі неможливості здійснення докапіталізації системним банком відповідно до визначених НБУ вимог привести план  щодо націоналізації в дію.

Жовтень 2016 року – агентство Fitch Ratings оцінило якість кредитного портфеля ПриватБанку. Станом на кінець першого півріччя 2016 р непрацюючі кредити банку (з простроченням понад 90 днів) становили 12% всіх кредитів, а кредити, віднесені до знецінених в індивідуальному порядку і не належали до непрацюючих – 28%. При цьому покриття резервами сукупних знецінених кредитів (включаючи непрацюючі) знаходилося на низькому рівні — 37%, а непокриті резервами знецінені кредити становили 156% основного капіталу за методологією Fitch.

12 грудня відбулася публікація Звіту про фінансову стабільність НБУ, в якому були оприлюднені цифри кредитних ризиків різних груп банків. Найбільш вразливою виявилася 1 група, в яку входять 8 найбільших фінансових установ, включаючи ПриватБанк. Згідно з цифрами НБУ, зазначена група не справляється з докапіталізацію на 132 млрд грн. Замість 161 млрд грн, які визначив НБУ в ході діагностики, банки відрахували в свої резерви лише 44 млрд грн.

18 грудня 2016 року відбулося Засідання Кабінету міністрів України, на якому було розглянуто питання щодо забезпечення стабільності у фінансовій системі країни. За результатами засідання Ради національної безпеки та оборони України Уряд підтримав пропозицію НБУ та Ради фінансової стабільності щодо переходу ПАТ КБ «Приватбанк» у 100-ву державну власність.

19 грудня 2016 року у ПАТ КБ «Приватбанк» введена тимчасова адміністрація, яка повинна була забезпечити плавний перехід банку до державної власності (100% власником банку стає держава в особі Міністерства фінансів України.

22 грудня 2016 року з’являється коментар екс-правління ПАТ КБ «Приватбанк» щодо причин націоналізації фінансової установи. Ключова позиція екс-правління полягає у наступному [‎4]:

  • брак коштів у сумі 148 млрд. грн став наслідком різкої зміни «правил гри» (зміна політики врахування заставного майна), а не в наслідок виведення коштів з банку. В результаті змін у правовій базі, яка повинна була вступити в силу лише 1 січня 2017 року банк втратив право враховувати застави загальною вартістю 142.8 млрд грн. Причому ця вартість була підтверджена незалежними оцінювачами, уповноваженими НБУ;
  • НБУ скасував міжнародні стандарти визначення пов’язаних осіб та почав відносити до пов’язаних особі практично всіх підряд;
  • НБУ використовував рефінансування, видане ПриватБанку на покриття відтоку депозитів, як інструмент тиску;
  • Держава ініціювала ряд інформаційних атак, які приводили до паніки серед клієнтів банку.

22 грудня 2016 року у прес-службі Приватбанку заявили, що Контактний центр Приватбанку поставив національний рекорд клієнтської підтримки — 800 тисяч звернень в день.

22 грудня 2016 року прийнято Закон України щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб. [‎4]. Згідно із законом, держава бере на себе обов’язок щодо забезпечення відшкодування фізичним особам-вкладникам державних банків тієї частини суми вкладу, яка перевищує граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, встановлений відповідно до закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (200 тис. гривень).

23 грудня 2016 року представлено Наглядову раду ПриватБанку. До наглядової ради увійшли представники ЄБРР, а також інші досвідчені вітчизняні та зарубіжні управлінці, які мають досвід у банківській сфері та у сфері реформування банківських систем.

30 грудня 2016 року рейтинговий комітет РА «Стандарт-Рейтинг» повідомив про присвоєння ПАТ КБ «Приватбанк» довгострокового кредитного рейтингу на рівні uaАА. Банк з рейтингом uaAA характеризується дуже високою кредитоспроможністю порівняно з іншими українськими банками.

На початку січня міжнародні рейтингові агенції Fitch та S&P зазначили, що переглянуть поточні рейтинги ПриватБанку за підсумками оцінки кредитоспроможності банку після завершення його докапіталізації.

В середині січня 2017 року з’явилися новини щодо можливого подорожчання націоналізації ПриватБанку ще на 15 мрлд. грн. Причиною цього можуть стати власники євробондів банку, сума яких становить практично 600 млн. дол. У Приватбанку було три серії єврооблігацій: випуски на суму 175 млн дол і 200 млн дол з погашенням в 2018 році і ще один, на 220 млн дол, з погашенням в 2021 році. На етапі, коли в банку знаходилася тимчасова адміністрація Фонду гарантування вкладів, євробонди в примусовому порядку пішли в капітал банку. Однак скасування облігацій Приватбанку на власний розсуд української влади не допускається з огляду на англійського права. Таке порушення іноземного закону може привести до судових справ проти Приватбанку і України.

Кредитори можуть акцентувати увагу на тому, що навіть незважаючи на те, що євробонди були високоприбутковими (в середньому неменше 10% річних) та відповідно ризиковими фінансовими інструментами, однак для оцінки ризиків вони користувалися фінансовою звітністю банку, яку в тому числі перевіряє НБУ. Згідно з даними на сайті НБУ, Приватбанк був прибутковою фінансовою установою з досить хорошими показниками (за підсумками трьох кварталів 2016 року чистий прибуток банку становив 590,854 млн. грн.). Однак потім банку був раптово оголошений банкрутом.

18 січня 2017 року Головою наглядової ради ПриватБанку обраний легендарний Енгін Акчакоча, який є відомим фінансистом та автором програми реформування банківської системи Туреччини.

31 січня 2017 року ПриватБанк провів погашення кредитів рефінансування НБУ на суму 2 384 615 385 грн та виплатив 215 752 039 грн відсотків. На сьогодні загальний обсяг рефінансування, наданого банку, становить 15,516 млрд грн.

Отже, описані вище факти дають змогу зробити деякі висновки щодо передумов націоналізації ПриватБанку та ключових подій, що відбувалися протягом вже практично двох місяців після переходу фінансової установи до державної власності.

Для того, щоб зрозуміти, як функціонував ПАТ КБ «Приватбанк» протягом останнього звітного 2016 року та як вплинула на його фінансові показники націоналізація, наведемо динаміку деяких узагальнюючих показників за 2016 рік [‎8].

Нижче наведено щоквартальну динаміку активів ПАТ КБ «Приватбанк» та активів платоспроможних банків.

 

Рис. 1. Динаміка активів ПАТ КБ «Приватбанк» та активів банківської системи у 2016 році

Джерело: Фінансова звітність банку за даними НБУ

Наведені дані свідчать про те, що розмір активів банківської системи України протягом року залишався відносно стабільним. Їх розмір коливався в межах ±5%, а середнє значення за рік 1256,7 млрд. грн. Виведення банків з системи компенсувалося деяким нарощенням активів платоспроможних банків та в результаті перерахунку валютних активів внаслідок подальшої девальвації гривні.

Що стосується досліджуваної фінансової установи, то розмір активів ПАТ КБ «Приватбанк» також був відносно стабільним протягом перших трьох кварталів 2016 року, однак за підсумками четвертого кварталу їх розмір скоротився на 19,1% (51,8 млрд. грн) і склав на початок 2017 року 220 млрд. грн.  Серед ключових змін в активах банку у четвертому кварталі треба відзначити скорочення розміру кредитів та заборгованості клієнтів на 125,7 млрд. грн, а також появу цінних паперів в портфелі банку на продаж на суму 64,41 млрд. грн.

Важливо також визначити, як вплинула націоналізація ПриватБанку на обсяг коштів клієнтів банку (рис. 2).

Рис. 2. Вплив націоналізації ПАТ КБ «Приватбанк» на динаміку коштів клієнтів

Джерело: Фінансова звітність банку за даними НБУ

Наведені дані свідчать про те, що розмір коштів клієнтів банку з початку року зростав протягом трьох кварталів і досяг позначки у 195,9 млрд. грн., збільшившись з початку року практично на 10% або на 17,8 млрд. грн. Однак за звітними даними четвертого кварталу відбувся відтік коштів на загальну суму близько 15 млрд. грн грн, що у відсотковому виразі становить 7,6%. Тобто можна зробити висновок про те, що події останнього кварталу ,зокрема націоналізації банку, як головний драйвер змін показників банку негативно вплинула на його ресурсну базу, що проявилося у відтоці коштів клієнтів банку.

Найбільш вражаюча зміна у показниках фінансової звітності ПАТ КБ «Приватбанк» відбулася у фінансових результатах банку. Так, протягом трьох кварталів банк накопичував чистий прибуток збільшивши його станом на 01.10.2016 року до 590,8 млрд. грн. (рис. 3).

Рис. 3. Динаміка фінансових результатів ПАТ КБ «Приватбанк» у 2016 році

Джерело: Фінансова звітність банку за даними НБУ

Внаслідок націоналізації банку відбулося значне збільшення відрахувань до його резервів, сума яких за підсумками 2016 року склала більше 144 млрд. грн. При цьому сума активів банку становила 220 млрд. грн, тобто розмір відрахуваня склав більше 65%. Це призвело до того, що банк за один квартал за показниками фінансової звітності перетворився з прибуткової банківської установи на саму збиткову фінустанову у банківській системі. Саме до цього можуть апелювати власники євробондів банку.

Подальші зміни у показниках банку будуть скоріш за все залежати від того, як буде здійснюватися управління вже державним ПриватБанком, а також від населення, оскільки будучи дійсно «народним банком», настрої населення здійснюють значний вплив як на ресурсну базу банку, так і на обсяги його кредитної діяльності.

 

Завантажити статтю можна тут

Джерела:

  1. Меморандум про економічну та фінансову політику: Україна: лист про наміри від 01.09.2016 року № 14168/0/2-16 – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=38126682
  2. Національний банк визначив три системно важливих банки (22.02.2016) – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=27652722
  3. Контактний центр Приватбанку поставив національний рекорд клієнтської підтримки (22.12.2016) – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://privatbank.ua/news/kontaktnyj-centr-privatbanka-postavil-nacional-nyj-rekord-klijentskoj-podderzhki-800-tys-ach-obraschenij-v-den-/
  4. Що стоїть за націоналізацією ПриватБанку. Версія екс-правління (22.02.2016) – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.pravda.com.ua/articles/2016/12/22/7130625/
  5. Проект Закону про внесення зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб: Верховна рада України 1784-VIII від 20.12.2016
  6. Міністерство фінансів України представило Наглядову Раду ПриватБанку (23.12.2016) – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://privatbank.ua/news/ministerstvo-finansov-ukrainy-predstavilo-nabl-udatel-nyj-sovet-privatbanka/
  7. ПриватБанку присвоїли національний кредитний рейтинг uaАA (30.12.2016) – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://privatbank.ua/news/privatbanku-prisvojen-nacional-nyj-kreditnyj-rejting-uaaa/
  8. Показники фінансової звітності банків України на 01.01.2017 року: офіційний сайт Національного банку України – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=34661442&cat_id=34798593

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *